1. týden: U Rozárky

 Rozvoj sociální oblasti; sociální zralost.

Tento týden povede vaše děti v pracovních listech Rozárka. ? 

Pusťte si toto úvodní video k lekci 1

a můžeme začít:

1. Pondělí

1. Úterý

1. Středa

1. Čtvrtek

1. Pátek

Pozornost a koncentrace,  komunikace, samostatnost a sebehodnocení

– to jsou témata, kterým se budeme tento týden věnovat.

Zdá se toho hodně, já vím. Mrkneme na ně však jednotlivě, byť jsou všechna spolu naprosto propojena a jsou základem pro pohodové zvládnutí školní docházky.

Poslední léta se tak nějak roztrhl pytel s dětmi, které umí s nástupem do školy číst, psát a počítat, ale mají problém si sami zapnout bundičku, najít něco v aktovce,  nebo bez ostychu o něco požádat.

Byla jsem jednou v obchodě svědkem následujícího rozhovoru.  Maminka předškoláka vykládala druhé mamince, jak její  – říkejme mu třeba Pepíček –  umí několik anglických slov, protože neustále hraje jednu anglickou hru na tabletu, zvládá počítat do 10 a umí se podepsat. A že tedy netuší, co tam v té 1. třídě bude ten její génius dělat. 
Druhá maminka jen přikyvovala a bylo znát, že marně přemýšlí, co z toho umí ten její předškolák a začala se maminky vyptávat, jestli ho to má taky učit.
Zadívala jsem se na oba chlapce. Oba měli rýmu, což v lednové začouzené Ostravě není bohužel nic výjimečného.  Malý génius si právě utíral snoplík do rukávu bundy, aby vzápětí zabodl svůj prstík pěkně hluboko do nosu a začal v něm soustředěně pátrat. Načeš mu jeho maminka (aniž by přestala hovořit s druhou maminkou) přidržela kapesník u nosu, chlapec se vysmrkal, maminka mu utřela nos a kapesník opět schovala do své kabelky.  Poté mu zapnula bundu až ke krku a přirazila do čela čepici. Vše zcela automaticky, jako by pečovala o bezmocné miminko.

Druhému chlapci začalo taky téct z nosu.  Ve chvíli, kdy Pepíčkovi držela jeho maminka kapesník u nosu, on zatahal svou maminku za ruku a požádal o kapesník. Maminka mu ho podala, chlapec se vysmrkal a kapesník si schoval do kapsy bundy.  Chvilku sice zápasil se zipem u kapsy, ale nakonec to zvládl, což ohodnotil vítězoslavným úsměvem.

 

A teď si tipněte:  Který chlapec je lépe na nástup do školy připraven?

 

Bingo – Pepíček to není.
I když i jemu musíme přiznat určité dovednosti: pravděpodobně bude velmi chytrý a umí udržet dostatečně dlouho pozornost, což maminka dokládala větou „ pořád hraje hru“ a v danou chvíli se v nose šťoural také velice soustředěně.

Ale ve škole v rámci běžného fungování  (nachystání věcí na lavici, oblékání…) bude pravděpodobně naprosto ztracen a brzy se to projeví i na jeho studijních výkonech.

Jak?

 

Děti, které si neumí samosttaně o sebe postarat, jsou při běžných hromadných pokynech zmatené a neví, co mají dělat. Zatímco ostatní si chystají věci dle pokynů učitelky, ony jen koukají po třídě a přemýšlí, čím a jak začít. A zatímco ostatní už začínají pracovat na nějakém cvičení, ony teprve s pomocí paní učitelky hledají všechny věci. A to už jsou časově ve skluzu. Na klidu to dětem nepřidá a pak začínají dělat ve cvičení chyby, protože nejsou v klidu a soustředění.  A to jsou ty momenty, kdy se rodiče právem diví, proč jejich dítě chybuje, když doma vše umí.

 

Opravdu není nutné před nástupem do školy
učit dítě počítat do 10,  biflovat anglická slovíčka a znát všechna písmena –
to vše se chystá  Vaše dítě naučit paní učitelka a věřte, že tomu bude
věnovat maximální úsilí.

Nemá však ve třídě asistentku,

která by chodila  mezi dětmi a chystala jim věci nebo zavazovala tkaničky před hodinou tělocviku.

Na rozdíl od školky je už paní učitelka na třídu celou dobu sama.

Aby dítko zvládlo nástup do školy co nejlépe, nejjednodušeji a mohlo se soustředit na výuku,

je potřeba, aby bylo i sociálně zralé.

A proto se přesně tomuto budeme první týden věnovat – rozvíjení sociální oblasti.

Tímto týdnem děti v pracovních listech provede Rozárka.

Na vytisknuté mapě nechte děti vymalovat její domeček – strom s vrátky.

Naše společná výprava do školy začíná.

Klikněte vpravo nahoře na PONDĚLÍ a jdeme na to.  ?