U orla Karla

čtvrtek, 2. týden

Dnes se podíváme na zrakovou analýzu a syntézu, a také na figuru a pozadí

Zraková analýza a syntéza

– pod těmito názvy se schovává pro psaní a čtení velice důležité rozložení a opětovné složení slov z písmen.  To znamená, aby dítě umělo například slovo – mele – správně napsat, musí si jednotlivé písmenka psát za sebou: M E L E.

Ať už se děti budou učit číst jakoukoli metodou, zrakovou analýzu a syntézu využijí vždy.

Tuto aktivitu děti zúročí hned na začátku školní docházky, kdy skládají z písmen slabiky.

A takové diktáty? Ty se psaly, píšou a psát ještě dlouho budou….

Zraková analýza a syntéza (rozložení a složení) u dětí rozvíjíme například skládáním různých stavebnic  nebo  puzzlí. Velice efektivní a přitom jednoduché je rozstříhat jakýkoli obrázek na jednotlivé části a nechat je děti poskládat.

Vždy postupujte od jednodušších skládaček k těžším.

V prvních pracovních listech najdete obrázky pro skládání.

Můžete však vystřihnout jakýkoli obrázek z časopisu, nastříhat pohlednici apod.

V pracovních listech se však inspirujte, jak postupujeme od jednoduššího rozstříhání k těžším.

 

Druhý pracovní list je náročnější. Děti mají za úkol najít celé obličeje – tedy ze dvou částí spojit jednu hlavu. Obličeje jsou rozděleny vertikálně.

Pracovní list vytiskněte, rozstříhejte na jednotlivé obličeje, rozložte všechny na plochu a nechejte děti hledat a skládat.

Můžete pak zkusit těžší verzi – nechat vyhledat obličeje pouze na papíře, tedy nestříhat. Toto je daleko náročnější, protože děti musí daleko více zapojit zrakové vnímání detailů a zrakovou paměť. Postupně si obličeje třeba zaškrtávejte až do posledního.

Figura a pozadí 

Série třetích pracovních listů (10 listů) se věnuje rozlišení tvaru na pozadí.

Jedná se o vyhledání konkrétní věci na obrázku. Dítě musí danou věc rozlišit od pozadí. Musí se tedy soustředit na konkrétní tvar a odlišit jej od dalšího tvaru, se kterým se překrývá. Figura je v tu chvíli obrázek, na který  se dítě zaměří, ostatní je pozadí. Dítě musí sledovat linii konkrétního obrázku.

Opět se jedná o rozlišení tvaru a jednotlivých jeho částí.

Děti mají na těchto listech najít mořské živočichy ve vlnách.
Můžete k tomu použít jednotlivé obrázky zvířátek (poslední pracovní list v dnešní nabídce) a dítě může jen ukázat, které ve vlnách vidí. (Pokud je neumí všcehny pojmenovat).
V případě, kdy má dítě problém zvířátko za vlnami najít, můžete mu ukázat obrázek zvířátka, aby dítě vědělo, CO má hledat.

 

Ve 4. pracovním listu se jedná o 24 kartiček, opět jsou seřazeny od lehčích po složitější na rozlišení. Kartičky lze dle obtížnosti rozdělit na 3 části po 8 kartičkách. 

 

Ať se daří.

Pracovní listy v Pdf pouze pro registrované klienty.

Klikněte pro zobrazení:

Předchozí lekce

Další lekce