U orla Karla
čtvrtek, 2. týden
Dnes se podíváme na zrakovou analýzu a syntézu, a také na figuru a pozadí
Zraková analýza a syntéza
– pod těmito názvy se schovává pro psaní a čtení velice důležité rozložení a opětovné složení slov z písmen. To znamená, aby dítě umělo například slovo – mele – správně napsat, musí si jednotlivé písmenka psát za sebou: M E L E.
Ať už se děti budou učit číst jakoukoli metodou, zrakovou analýzu a syntézu využijí vždy.
Tuto aktivitu děti zúročí hned na začátku školní docházky, kdy skládají z písmen slabiky.
A takové diktáty? Ty se psaly, píšou a psát ještě dlouho budou….
Vždy postupujte od jednodušších skládaček k těžším.
V prvních pracovních listech najdete obrázky pro skládání.
Můžete však vystřihnout jakýkoli obrázek z časopisu, nastříhat pohlednici apod.
V pracovních listech se však inspirujte, jak postupujeme od jednoduššího rozstříhání k těžším.
Druhý pracovní list je náročnější. Děti mají za úkol najít celé obličeje – tedy ze dvou částí spojit jednu hlavu. Obličeje jsou rozděleny vertikálně.
Pracovní list vytiskněte, rozstříhejte na jednotlivé obličeje, rozložte všechny na plochu a nechejte děti hledat a skládat.
Můžete pak zkusit těžší verzi – nechat vyhledat obličeje pouze na papíře, tedy nestříhat. Toto je daleko náročnější, protože děti musí daleko více zapojit zrakové vnímání detailů a zrakovou paměť. Postupně si obličeje třeba zaškrtávejte až do posledního.
Figura a pozadí
Série třetích pracovních listů (10 listů) se věnuje rozlišení tvaru na pozadí.
Jedná se o vyhledání konkrétní věci na obrázku. Dítě musí danou věc rozlišit od pozadí. Musí se tedy soustředit na konkrétní tvar a odlišit jej od dalšího tvaru, se kterým se překrývá. Figura je v tu chvíli obrázek, na který se dítě zaměří, ostatní je pozadí. Dítě musí sledovat linii konkrétního obrázku.
Opět se jedná o rozlišení tvaru a jednotlivých jeho částí.
Děti mají na těchto listech najít mořské živočichy ve vlnách.
Můžete k tomu použít jednotlivé obrázky zvířátek (poslední pracovní list v dnešní nabídce) a dítě může jen ukázat, které ve vlnách vidí. (Pokud je neumí všcehny pojmenovat).
V případě, kdy má dítě problém zvířátko za vlnami najít, můžete mu ukázat obrázek zvířátka, aby dítě vědělo, CO má hledat.
Ve 4. pracovním listu se jedná o 24 kartiček, opět jsou seřazeny od lehčích po složitější na rozlišení. Kartičky lze dle obtížnosti rozdělit na 3 části po 8 kartičkách.
Ať se daří.
Pracovní listy v Pdf pouze pro registrované klienty.
Klikněte pro zobrazení:
Předchozí lekce
Další lekce